úterý 20. února 2018

KRUHY

V sobotu mě před pátou hodinou ráno probudila žena a mávala mi před očima svým telefonem. Když jsem konečně zaostřil, přečetl jsem si esemesku ze zpravodajského servisu ČTK, že česká snowboardistka nečekaně zvítězila na olympiádě v jedné z lyžařských disciplín, což se u nás tradičně překládá trochu zjednodušeně jako "máme zlato". Vstal jsem a šel zjistit víc informací. Pochopitelně jsem už spát nemohl.

Ovšem nemuselo mě to mrzet; beztak by mě záhy vzbudil kocour.

Jako o den dříve. Nebo o den později. Pepan vypadá spíš jako lenochod nebo nutrie, ale ve skutečnosti je skřivan neboli ranní ptáče. Zkrátka obvykle prudí ještě za tmy. Třeba v noci na neděli v Koreji zřejmě nebyla žádná česká želízka v ohni, žádné zprávy o nečekaných úspěších nepřišly. Tentokrát mě ovšem v podobnou dobu probudil kocour, který si patrně přivstal na ranní trénink svého jednočlenného curlingového mužstva.

V polospánku slyším, jak šoupe svou misku s vodou po dlaždičkách a zanechává v chodbě hluboké louže. Jako obvykle jsem podlehl a šel mu nasypat pár granulí, načež kocour trénink přerušil a vylezl na parapet a koukal na zasněžený park. Samozřejmě, že už jsem neusnul. On spal prakticky celý den. Vlastně pořád, když zrovna nejedl.

Curling je jen jedna z jeho metod, jak si zajistit pozornost a potravu. Další Pepanovou olympijskou disciplínou jsou boby. Zatím trénuje jen starty, a to tak, že se rozběhne a vší silou se opře o pootevřené dveře v koupelně. S těmi plácne o futra. Vydá to zvuk, asi jako kdyby spadla skříň nebo obraz ze zdi. Nebo kdyby se někde poblíž srazily vlaky.

Kdo namítne, že se přece dveře dají zavřít, má pravdu. Jenže kocour umí hrát i na zavřené dveře. Akustický projev je trochu jiný, ale decibely jsou plus minus stejné. Těžko to přirovnat k nějakému sportu - vypadá to asi tak, jako kdyby plaval kraul, ale svisle a o dost hlučněji.

Jasně, člověk nad tím mávne rukou. My už nad tím máváme rukou skoro deset let a rýsují se nám z toho olympijské kruhy pod očima.

Spánku se mi často nedostává, nicméně nestěžuju si - anebo jen trochu. Ostatně spousta kamarádů má momentálně malé děti, ke kterým musí zřejmě několikrát v noci vstávat. A hlavně dělat všechny ty věci, proti kterým je vytírání mokrých dlaždiček, v nichž plavou černé chlupy, vlastně úplně pohodová záležitost.

Ale je to varování pro všechny, kteří by si třeba chtěli pořídit koťátko nebo podobného živočicha. Než si ho definitivně vezmete domů, je lepší s ním strávit noc. Na pozdější reklamace nikdo nebude brát zřetel.

text a foto Řízek

Žádné komentáře:

Okomentovat