čtvrtek 12. března 2009

KRAVINY


Zase v davu
text a foto Řízek

Některé telefonáty mají tu moc, že dokážou přetnout třeba fungující vztah. Jiné aspoň přetrhnou vznikající vzrušující ranní sen a místo něj nabídnou příval povinností, a o to je to možná horší. Vždyť cesta z postele na demonstraci musí nutně být krutá. A o vztazích to dnes naštěstí znovu nebude, protože to přeťala ta druhá věta.


Doběhnout vlak, najít správné ministerstvo zemědělství a nezapomenout doma foťák – to bylo, přiznám se, ze třetiny nad mé síly. Naštěstí mám hodného tatínka s rychlým vozem a stříbrnou krabičkou. Ta se mi houpala na krku, když jsem mezi rozezlené zemědělce dorazil. Protestovali totiž proti tomu, že dostávají za mléko málo peněz. A tu jsem zpozorněl, protože mléko mám úzce spjaté s kafem, a bez kafe bych dnes nebyl na demonstraci, neboť bych nevstal.


Byla to jedna z těch mála davových akcí, kde je mnohem více davu než fotografů a novinářů. Tady byly dokonce i dvě živé krávy – asi proto, že to nebylo úplně v souladu s ochránci zvířat, stračeny po chvíli někam zmizely. Měly na sobě nějaké smuteční nápisy, nicméně doufejme, že nedopadly nějak salámově.

A řečnilo se. Češi, Slováci, Bavoráci, Poláci, Maďaři a další národy, které ani neznám, a pískající masa se mnohojazyčně shodli – Unie jim škodí, protože srovnatelná kráva, je-li francouzská, dojí dražší mléko než chudák česká, neřkuli litevská. A tak to české aspoň demonstrativně vylijeme do kontejneru. A zahraje nám Budvarka.

A proč ten jetelíček roste u vody? Bylo mi líto ministra, tedy ne kvůli té dechovce, i když možná taky trochu. Připadalo mi, že se snaží. Jenže zemědělci to neocenili. Vedle mě stál muž, který po celou dobu jeho projevu točil smyčku: "Lež - lež - lež - lež - ministra koupily supermarkety - je to lhář - lež -lež - lež - lež." A nebyl bílou vránou.

Pozitivní ohlas měl naopak delegát z Německa, který si dokonce připravil proslov v češtině. Jeho věta o tom, že má teď kvůli Unii menší peníz než před dvaceti lety, vyzněla kvůli jeho nepůvodní výslovnosti směšněji.

Osm tisíc lidí, prý. Šest hodin dechovky, řehtaček a pískání, určitě. A na konci tiskovka, rozesmátí agrárníci nalévají novinářům. Mléko?

Ale kdeže.

Žádné komentáře:

Okomentovat