pondělí 9. dubna 2018

COMIC GYMPL

Na gymnáziu jsme měli ředitele přezdívaného Šášula. Už nevím, jak k tomu přišel, ale mohlo to mít i něco do činění s nástěnkou umístěnou nedaleko ředitelny. Na ni tento dobrý (později v životě jsem měl mnohem horší ředitele) člověk se značnou kadencí umisťoval různá sdělení organizačního, servisního, motivačního, ale i výhružného typu (přezouvejte se, krucinál už).

Kromě svérázné stylistiky jeho prapředci newsletterů a informačních mailů prosluli i důsledným využíváním písma Comic Sans, jež je i mezi laickou veřejností považováno za znak naprostého nevkusu a úpadku, něco jako fusekle v sandálech. Nehledě na to, že jakýkoli zuřivý vzkaz napsaný tímto fontem získává úplně jiný, až cimrmanovský rozměr. Kdybyste třeba Comic Sansem vyhlašovali válku, dopadlo by to jako cokoliv, do čeho se pustí Jaromír Soukup.

Šášulova sdělení byla proto minimálně mezi mou tehdejší sociální bublinou oblíbená. Vždy jsme se těšili, co z něj zase vypadne, dávali jsme si sraz u nástěnky, abychom to věděli první.

Gymnázium na Vítězné pláni (GVP), kde jsem málem maturoval s vyznamenáním, jsem v posledních letech zcela ztratil z dohledu. Na sociální síti jen sleduji jednoho z učitelů, který se s horlivostí, jakou si pamatuji, snaží prosazovat přesně ty názory, které se nám mainstremová média bojí říct. Vždycky mu na to začnu něco nakvašeného mainstreamového odpovídat, ale pak to smažu. (Zuckerberg si mě tím pádem zaškatulkoval do kolonky "nechá se vytočit, ale obvykle brzo vychladne" a určitě mi podle toho nabízí reklamy). Dále čas od času pocítím vděčnost skvělé paní češtinářce. Pomohla mě nasměrovat v životě vstříc krásné práci, již mám pořád tuze rád, byť je to s ní často těžké. Občas si kromě toho vzpomenu na maturiťák, kde nám bůhvíproč zpíval Petr Kotvald a dodnes je mi za to stydno. A s tehdejším spolužákem Pájou chodím běhat a konzultuji s ním nemoci své i širší rodiny. No a tím ve vztahu já a gympl vlastně končíme.

Potěšilo mě proto, že jsem na svou alma mater po čase konečně zase narazil, a to ve facebookové skupině Grafický odpad. A pak jsem se zaradoval podruhé, když jsem zjistil, že si škola drží kontinuitu.

Terčem posměchu prokrastinujících uživatelů se totiž (celkem po právu) stala nová výzdoba recepce školy, kde někoho mimo jiné napadlo napsat obřím písmem "Skloňování vzoru GVP - GVP jsem já, GVP jsi ty, GVP jsme my...". Pomiňme různé typografické nedostatky, že skloňování je něco jiného a že to je debilní a zní jako nějaký refrén od Kotvalda, důležitější je, že na fasádě svítí obrovský nefalšovaný Comic Sans a já bych dal přezutou nohu do ohně za to, že vím, kdo to vymyslel.

Oceňuji, že studentům to není lhostejné a že proti tomuto počinu dokonce sepsali petici. Nutno dodat, že ve zdůvodnění mají také pár chyb, ale aspoň je to napsané normálním písmem.

---------------------
Zrovna když jsem tohle dopisoval, objevila se zpráva o neobvyklém zásahu pražských hasičů: "Pražští hasiči vyprostili prst žáka v keramickém umyvadle ve škole. Hasiči umyvadlo rozbili, prst uvolnili a předali žáka záchranné službě. Případ se stal na střední škole v Praze 4." Bylo by nám to podobné, ale věřím, že se škola přeci jen mezitím kvalitou studentů - když už ne vizuálně - posunula, a že se tedy jedná o nějakou úplně jinou střední školu.

text Řízek, foto bit.ly/NechciComicSansNaGVP

Žádné komentáře:

Okomentovat