středa 2. října 2013

MAGOŘI Z ÚSTAVU, SRŠNI A MY

První běžecký závod. Kdo nikdy na žádném nebyl, tomu to nevysvětlíš. Ve středu navečer se uprostřed lesoparku sejdou nesourodí lidé - pracovníci Geofyzikálního ústavu Akademie věd, aerodynamičtí dvacetiletí sportovci i kamarád Václav ve skromném šedém tričku, který asi litoval, kam jsem ho to zatáhl. Ti mají závodit navzájem, s časomírou, s větrem o závod a především s hejnem sršňů.

Dalo by se říct, že s Vaškem chodíme běhat celkem často. A že nás to baví. I napadlo mě jednou, že si zkusíme poměřit své síly se zbytkem planety - a zrovna v Krčském lese, který máme rádi, kde potkáváme srnky, máváme veverkám a někdy se brodíme bahnem. Na start xtého ročníku Geofyzikálního běhu - ano, vybral jsem záměrně něco, co nebudilo dojem mistrovství světa - jsem lákal i další borce, někteří se i těšili. "Tam budou nějaký magoři z ústavu, ne?" hořel nadšením Pája, než podobně jako Milan ochořel či prozřel. 

Nakolik bylo hloupé včas neonemocnět, jsem zjistil, už když jsem nahoře na metru Roztyly klepal v průvanu kosu čekaje na kolegu, oděný jen do trenýrek a trička a nových chytrých hodinek. Koncentrace sportovců byla značná a šel z nich respekt. Z nás šla spíš sranda, bylo mi blbě a ze všeho nejméně se mi chtělo běžet. Václav to chtěl skoro otočit, když jsem mu prozradil loňský vítězný čas 19:40 na bezmála šestikilometrové trase (to bych stihl možná na kole, kdyby mi ho neukradli). Do té doby měl bláhový dojem, že si jdeme když ne pro vítězství, tak aspoň pro to pódium. 

Cestou na start jsme propadli panice, poněvadž kolem klusaly děti vyzbrojené mapami a buzolami. A to jsme si tedy nedomluvili, žádné děti, žádné orientování. Naštěstí jsme posléze zjistili, že se jen sešly dvě světodějné události poblíž. Václav to zase chtěl otočit.

Běžel jsem tak pomalu, že jsem jako
jediný ostrý.
Pak to šlo ráz na ráz. Za dvacku jsme dostali startovní číslo (reprezentovali jsme, snad nám to odpustí, TOM Radotín, abychom v kolonce "oddíl" něco měli) a privilegium mačkat se ve startovní skrumáži. V naší hlavní kategorii se dostihu zúčastnilo 26 borců, ale byla tam i řada seniorů, s nimiž jsme mohli změřit síly, kdybychom jim stačili. Zamával jsem kamarádovi a setkal jsem se s ním až o 27 minut později. 

V osmadvaceti letech jsem paradoxně zaplatil nováčkovskou daň, nechal jsem se strhnout chrty a první kilometr jsem prolétl asi za tři a půl minuty. Taky to bylo pořád z kopce. S tepem blížícím se dvoustovce jsem se posléze už v mnohem klidnějším poklusu stabilizoval v trojici ztroskotanců, z nichž jeden celou dobu orgasticky hekal a druhý měl na zádech provokativně vytištěný název jakéhosi oddílu. První okruh končil děsným krpálem a pak se jelo nanovo. Vlastně se vůbec neběželo po rovině a pro rekreačního běžce to byl přímo neskutečný kalup. Stromy se mi slily do barevných čmouh.

Orgastický závodník i jeho kolega se mi pak poněkud vzdálili, takže jsem si nemohl nevšimnout, že na jednom místě kolem nich poletují sršni. I na mě jeden zbyl a zakousl se mi kousek nad hrudní pás. Potěšilo mě, že se v cíli na různých místech drbali i rychlejší závodníci, patrně právě kvůli bodavému hmyzu.

Poslední kopec byl v druhém okruhu mnohem strašnější, byť byl závod (aspoň podle GPS) o celých půl kilometru kratší, než geofyzikové tvrdili. Ztroskotanci mi ve stoupání utekli, doběhl jsem za 24 a půl, skoro pět minut za vítězem. O dvě minuty později dorazil i Václav. Cestou si pokecal s nějakým dalším běžcem, jak je jeho zvykem, a dostal pigáro. Václav byl v hlavní kategorii třetí od konce, já asi šestnáctý. Chyběla nám především kvalita, zhodnotil by to náš případný trenér.

Posvačili jsme tatranky. V altánku, kde se startovalo a převlékalo, byl neskutečný smrad. Jako když doběhnu já, ale znásobeno tak osmdesáti. Zatleskali jsme vítězům a z povzdálí pozorovali, jak se závodníci a závodnice vrhli ke stolu, kde byly k dispozici knižní ceny. Nějaké starší časopisy, populárně naučná literatura, beletrie poskrovnu. Lidé z ústavu a oddílů zcela nepochopitelně pominuli Neviditelného od Havlíčka, který na mě vybyl a kterého jsem si kromě zážitků a zpocených hadrů schoval do batůžku a přinesu si ho na nějaký další závod. Prý se chystáme na Velkou kunratickou, říkal Václav.

text Řízek, fotky klepl.rajce.idnes.cz + Ř.
minulý díl úspěšného běžeckého seriálu najdete tady

Žádné komentáře:

Okomentovat